Unilever heeft zich ten doel gesteld in 2020 alleen nog duurzaam geproduceerde grondstoffen te gebruiken. Daartoe werkt Unilever al een tijdje samen met Solazyme. In de zepen en shampoos van Unilever worden traditioneel grote hoeveelheiden palmolie verwerkt en daar wil het bedrijf vanaf. Lux werd het eerste zeepmerk ter wereld met algenoliën. Daarnaast werkt Solazyme aan toepassingen voor de voedingsindustrie via dochter AlgaVia, waar ingrediënten worden ontwikkeld voor allerhande toepassingen. Belangrijkste voordelen zijn het lage vetgehalte en de vele eiwitten ( proteïne). Glutenvrije en vegetarische producten lijken bij uitstek geschikt om te eiaken of te verbeteren met algen. Onder de naam Encapso heeft Solazyme een smeermiddel ontwikkeld dat wordt gebruikt bij het boren naar olie. Met Encapso zou de snelheid en efficiëntie van het boorproces toenemen, vooral bij het boren naar schalieolie, dat deels I iorizontaal gebeurt en over lange afstanden. Met de lage olieprijs kan een el I ic iënter boorproces (weinig 'down-time') het verschil betekenen tussen winst verlies. Het feit dat Encapso duurzaam geproduceerd is speelt in deze markt ■ iverigens nauwelijks een rol, het product is concurrerend vanwege de gunstige eigenschappen. Ook de Nederlandse verfproducent AkzoNobel werkt samen met Solazyme. /ij onderzoeken, samen met enkele andere gespecialiseerde bedrijven, de mogelijkheden om de petrochemische grondstoffen voor verf te vervangen door ;1 I Eenolie. Dit onderzoek bevindt zich echter nog in een vroeg stadium.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten